
MY Home Cares
AVG & Privacybeleid
1. Doel van het privacybeleid
Het doel van dit beleid is het waarborgen van de bescherming van persoonsgegevens van cliënten, medewerkers en partners van My Home Cares.
My Home Cares handelt conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
2. Reikwijdte
Dit beleid is van toepassing op alle persoonsgegevens die worden verwerkt door My Home Cares, zowel digitaal als op papier.
Het geldt voor cliënten, medewerkers, zzp’ers, samenwerkingspartners en leveranciers.
3. Principes van gegevensverwerking
Rechtmatigheid, behoorlijkheid en transparantie: gegevens worden alleen verwerkt voor legitieme doeleinden.
Doelbinding: gegevens worden uitsluitend gebruikt voor zorg- en begeleidingsdoeleinden.
Dataminimalisatie: alleen noodzakelijke gegevens worden verwerkt.
Juistheid: gegevens worden actueel gehouden.
Opslagbeperking: gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk.
Integriteit en vertrouwelijkheid: passende beveiliging wordt toegepast.
4. Rechten van betrokkenen
Recht op inzage in persoonsgegevens.
Recht op rectificatie of aanvulling van gegevens.
Recht op verwijdering van gegevens (‘recht om vergeten te worden’).
Recht op beperking van de verwerking.
Recht op overdraagbaarheid van gegevens.
Recht van bezwaar tegen verwerking.
5. Verantwoordelijkheden
De directie van My Home Cares is verantwoordelijk voor naleving van dit beleid.
Medewerkers en zzp’ers hebben een geheimhoudingsplicht en dienen zorgvuldig om te gaan met gegevens.
6. Beveiligingsmaatregelen
Digitale dossiers zijn beveiligd met wachtwoorden en versleuteling.
Papieren dossiers worden in afgesloten kasten bewaard.
Toegang tot gegevens is beperkt tot bevoegde medewerkers.
Back-ups worden regelmatig gemaakt en veilig opgeslagen.
7. Datalekken
Een data lek is een inbreuk op de beveiliging die leidt tot verlies of ongeoorloofde toegang van persoonsgegevens.
Datalekken worden direct gemeld bij de directie.
Indien nodig wordt de Autoriteit Persoonsgegevens geïnformeerd en de betrokkene op de hoogte gesteld.
8. Samenwerking met derden
Bij samenwerking met externe partijen worden verwerkersovereenkomsten afgesloten.
Externe partijen krijgen alleen toegang tot persoonsgegevens indien strikt noodzakelijk.
9. Bewaartermijnen
Cliëntdossiers: conform wettelijke bewaartermijnen (minimaal 15 jaar).
Financiële gegevens: 7 jaar conform fiscale wetgeving.
Sollicitatiegegevens: maximaal 4 weken na afronding sollicitatieprocedure.
10. Klachten en toezicht
Cliënten en medewerkers kunnen klachten over gegevensverwerking indienen bij de directie van My Home Cares.
Indien zij het niet eens zijn met de afhandeling, kunnen zij zich wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens.
11. Inwerkingtreding
Dit AVG & Privacybeleid is vastgesteld door de directie van My Home Cares en treedt in werking per 29-10-2025.

